Hej!
Du använder rapportering för löner!
Titta in på Rapporter och Löneunderlag för att se vad dina rapportörer har skickat in eller hantera tiderna genom knappen nedan.
Passa även på att ställa in vad rapportörer skall kunna rapportera på!
Du kan alltid skicka in förslag på saker du vill se bättre! Ser vi att ditt tips även kan hjälpa andra är chansen stor att vi gör en uppdatering! Klicka här och skriv!
Här nedan listas alla projekt som har aktiverats för riskanalys.
Visa endast arkiverade?
Projekt / ordernr
Du loggas ut!
Du loggas nu ut från Jobbtimmar och kommer skickas tillbaka till inloggningen igen. Tar det lite längre tid än vanligt beror det på att sidan laddas om helt för att hållas uppdaterad!
Vi rekommenderar Mozilla Firefox, Google Chrome eller Safari för bästa användarupplevelse. Din webbläsare: . Cookies används på sidan och måste vara aktiverat om du vill använda rapporteringen.
Här kan du låsa perioder så rapportörer inte kan rapportera på dem. Efter lönekörning kan det vara intressant låsa den månad/period du hanterade så inga nya tidrapporter och dylikt kommer in.
Du loggas ut!
Du loggas nu ut från Jobbtimmar och kommer skickas tillbaka till inloggningen igen. Tar det lite längre tid än vanligt beror det på att sidan laddas om helt för att hållas uppdaterad!
Har du provat Jobbtimmar och är redo att ta steget och köra igång för alla rapportörer i ditt företag? Har du behov av fler rapportörer på ditt befintliga konto? Då är det enklast att fylla i formuläret nedan och uppgradera ditt konto. Du kan även nedgradera antal användare här om du betalar per aktiv användare.
Hur går det till? Det är faktiskt väldigt enkelt. Fyll i antal rapportörer du behöver inklusive dig själv. Priser finns på vår hemsida här (öppnas i nytt fönster). Sedan tycker du på knappen "Gå vidare". Ditt konto uppdateras direkt och du kan börja lägga till fler rapportörer och projekt osv.
OBS! Skulle du beställa fel kontakta oss omgående för korrigering. Ändringar i beställningen kan göras innan vi skickat fakturan som skall betalas inom 14 dagar. Vi kommer att ta kontakt med dig för att bekräfta beställningen så inga missförstånd uppstår.
Vill du hellre prata med oss ring 0731-002136 så ordnar vi uppgraderingen tillsammans!
Här lägger du till kostnader och ersättningar som rapportören kan skriva in värden i när de rapporterar, dessa knyts till projektet som det rapporteras på. Exempel kan vara "Parkeringsavgifter, kr" eller "Restid, h". Ett pris på benämningen kan även läggas till så du t.ex får ut total restidskostnad.
Man kan t.ex låta rapportören ange en kostnad som uppstått och som kunden skall stå för, då kan man visa det på fakturaunderlag. Går även visa endast på Löneunderlag om det inte rör en kund/projekt utan endast rapportören.
Här lägger du till kostnader och ersättningar som rapportören kan skriva in värden i när de rapporterar sin tidrapport. Exempel kan vara "Parkeringsavgifter, kr" eller "Restid, h".
Här lägger du upp fält med fritextinmatning för t.ex övertider. Dessa kan knytas till lönearter i olika löneprogram.
Då man alltid rapporterar något i den vanliga listen med timmar är dessa tider du lägger upp sådant som tillkommer på arbetet.
Tänk på att tiden alltid får datumet den "vanliga" tiden skickades in på. Så om tiden går över 24:59 på dag, månad eller år kommer nytt datum ej registreras.
OBS: Troligen passar det ej bra att ange A'pris för övertider då ditt löneprogram själv skall räkna ut rätt summa då tiden läggs in på en viss löneart. Priser kan dock användas för att ha som fakturaunderlag.
För att använda aktiviteter måste du aktivera det via Inställningar först. Lägg sedan upp aktiviteter/händelser som går välja från en lista och koppla tiden man rapporterar på.
Om du vill använda funktionen att skriva ut arbetsorder på ett projekt kan du lägga till olika Egenkontrollval som rapportören checkar av på en lista på utskriften. OBS: Detta gäller endast A4-utskriften av arbetsorder på ett riktigt papper.
Om du vill sortera dem i en viss ordning lägger du in ett siffervärde typ 1000 som start och sedan 1100 på nästa val. Skulle du behöva få in ett val mellan 1000 och 1100 så väljer du t.ex 1050 på det valet.
Här kan du skapa riskanalyspunkter som kan aktiveras för enskilda projekt. Om man väljer Ja på någon av punkterna måste en fritext anges med en åtgärdsplan för risken.
Med den här funktionen kan du infoga kryssrutor för utlägg/ersättningar som som rapportören kan kryssa i. Du kan ange ett namn och pris för det som kryssas i. Du kan t.ex ange Traktamente Logi eller liknande och sätta ett pris på detta för att få en sammanställning/summering senare på underlag och rapporter.
OBS! Om du ändrar ett befintligt vals pris kommer priset ändras på tider som rapporteras med det nuvarande priset. Lösning: Ta bort valet som inte är aktuellt och lägg in ett nytt. Gamla värdena finns fortfarande kvar även om du tar bort det från listan här.
Se rapport över extraarbeten ett fastprisprojekt innehåller. Detta kallas också för ÄTA i vissa branscher. Arkiverade projekt visas också här för att du skall kunna se historik för alla projekt.
Se en rapport över ett projekt direkt här med de viktigaste sammanfattningarna.
OBS: Här räknas alla tider/omkostnader in som finns rapporterade, dvs både utskrivna fakturaunderlag samt väntande underlag. Finns inget rapporterat visas inte projektet i listan.
Arkiverade projekt visas också här för att du skall kunna se historik för alla projekt.
Tips! Skall du skriva ut eller spara rapporten använd PDF-knappen nedan så blir utskriften finare. Jämför de båda och se skillnaden!
Här kan man se rapport över tider på projekten som har beräknad/budgeterad tid angett. Har man angett beräknad tid på ett projekt och fått in tidrapporter kan man se hur det ligger till på tiderna totalt sett och utifrån projekten.
Här skapar du enkelt löneunderlag för dina rapportörer.
Välj utifrån valen nedan och tryck på "Skriv ut/skapa löneunderlag".
Väljer du "Alla rapportörer" börjar ny sida för varje rapportör. Du kan även välja att komprimera utskriften för alla om du vill spara papper.
Tider som kommer med på detta underlag är de artiklar som du markerat som lönegrundande. Fritexttider kommer EJ med.
Har du angett brytpunkter tas tider från månden innan till vald månads brytpunkt. T.ex: Välj december så tas tider från november till december.
Exportera till Fortnox Lön
Rapportörer måste ha anställningsnummer angedda på sitt konto. Idagsläget stödjs endast timmar, frånvaro, egna fält med lönearter angedda - för dig med projektkonto. Har du frågor om Fortnox filen och dess innehåll kontakta oss.
Eftersom ditt konto är kopplat till Fortnox kan fakturor skapas direkt i Fortnox utifrån era inställningar. Det går t.ex skapa faktura direkt i rapporteringen eller via listan nedan. En arbetsorder måste vara slutförd innan du kan skapa faktura pga att ingen skall rapportera saker efter du skapat fakturan.
Här skriver du ut eller skapar PDF för fakturaunderlag. Glöm inte skicka underlaget till historiken!
Förhandsgranskning fungerar på enskilda arbetsordrar. Välj en och gå vidare med Nästalänk i fönstret som visas.
Utifrån slutförda arbetsorder
Utifrån pågående arbetsorder
Här nedan listas projekten som innehåller tider eller omkostnader som inte är utskrivna och flyttade till historiken.
Tänk på: I listan nedan visas endast projekt som markerats klara för fakturering av rapportör. Är listan tom finns inga projekt att skriva ut fakturaunderlag för.
Delfakturering aktiverad! Du har aktiverat funktionen att kunna skriva ut fakturaunderlag oavsett om projektet är markerat klar för fakturering eller inte!
Efter du tryckt på en av knapparna "skapa fakturaunderlag" får du förfrågan om du vill markera detta som utskrivet. Säger du Ja skickas detta till historiken. Skulle du råka säga Ja av misstag kan du återställa detta genom historiken.
Ladda om
Tips! Skall du skriva ut eller spara underlaget använd PDF-knappen nedan så blir utskriften finare. Jämför de båda och se skillnaden!
Här hanterar du rapporterade tider (tidrapporter, dagboksblad) som ligger till grund för lön från arbetsgivare. Skriv ut för att se mer detaljerad översikt.
Här nedan listas det du rapporterar in utöver ditt schema. Du kan alltid se hur ditt löneunderlag ser ut genom att klicka på Skriv ut nedan. En knapp för att se ditt schema finns också nedan för vald månad.
Här kan du lägga upp artiklar som dina rapportörer kan rapportera på i menyn "Rapportera omkostnad". Artiklar kan markeras som lönegrundande om rapportören skall få betalt för t.ex tiden man använt artikeln.
Första gången lägger du upp några huvudkategorier i vilka du sedan lägger in artiklar. T.ex. "Maskiner" eller "Spik" osv.
Exempel: Namn: Lufttorkare, Enhet: TIM (timme), Pris: 250. Enhet är max 5 tecken.
Du kan välja att visa priserna på rapporterna eller inte via Projektinställningarna. Priser anges exklusive moms.
Lägg till/ändra omkostnad
Upplagda omkostnader
Tryck på en huvudkategori för att se innehållet i den.
Skapa en lista med arbetsmoment/kategorier dina rapportörer kan använda i sin tidrapportering.
Om du tar bort en kategori finns den kvar för att visas i rapporter där den rapporterats med. Du kan således ta bort en kategori och lägga till samma namn fast med nytt pris om du önskar det.
OBS!!! Eftersom du även kan koppla kategorier nedan till projekt kan du hantera dessa enklare via Projektadminsidan. Den här sidan kan innehålla mycket data om du lägger upp mycket vilket kan bli rörigt i längden.
Här kan du snabbt skicka ett e-post till en kund. Det går bifoga filer i mejlet, såsom fakturor eller andra dokument du önskar skicka. Inga filer sparas på servern efter mejlet skickas iväg.
Lägg upp dina kunder här först så kan du skapa projekt på dem sen.
OBS: Spara inga uppgifter som du inte behöver. Person/orgnummer behöver oftast ej användas. E-post är inget krav - det går t.ex ej skicka massutskick. Du bör även ta bort kunder som ej använts senaste året.
Kunduppgifter
Dessa namn kan användas som Er referens på Fortnoxfakturan.
Här nedan visas dina kunder. Har du många kunder som inte används för tillfället kan du gömma dem från huvudlistan. OBS: De tas inte bort!
Du kan se dina kunder från Fortnox och importera dem till Jobbtimmar. När du sedan ändrar i Jobbtimmar kommer uppgifterna ändras i Fortnox automatiskt. Vi kan ej veta när du ändrar något i Fortnox först, dessa ändringar kommer ej sparas i Jobbtimmar.
Lägg upp fordon som dina rapportörer kan ange km för i tidrapporteringen. Mätarställning bör utgå från värdet vid nyår. Varje km i firmabil läggs på detta värde. Mer info från SKV.
Du har aktiverat körjournalen som stödjer alla Skatteverkets rekommendationer, den har fler inmatningsfält och håller koll på mätarställningen löpande. Allt du behöver göra först är att lägga upp fordonen nedan som du skall rapportera resor med. Rapportören går sedan till knappen "Rapportera resa i körjournalen" på sin inloggningssida.
* = Obligatoriskt
Lägg till/ändra fordon
Tips: För att se vad som är inlagt se på Historik.
År
Mätarställning årsstart
Mätarställning årsslut
Inlagda fordon
Reg nummer
Mätarställning*
Val
* Uppskattad mätarställning efter rapportörers rapporteringar av km med firmabil. Används ej på endast fordonslista och SKV körjournal (där är det löpande beräkning).
Om sidan
Vi använder kakor, sk cookies, för att du skall kunna använda sidan. Läs mer om Jobbtimmar på vår hemsida.
Support & feedback
Här kan du direkt skicka ett supportmejl till oss med frågor eller förslag på förbättringar. Är det något som andra kan ha nytta av är chansen stor vi uppdaterar med ditt förslag! Behöver du extra rapportörer kan du skriva hur många nya och skicka in så uppgraderar vi ditt konto och återkommer med faktura ev kan du använda knappen Uppgradera på startsidan så går det snabbare. Vi svarar så fort vi kan och hinner!
Första gången du loggar in finns inget upplagt om ditt företag. Börja med att lägga till rapportörer, kunder, ev omkostnader och sedan projekten.
Det finns inställningar för företagets fordon. Välj om du vill rapportera körda km på specifika fordon med regnummer eller om du bara vill rapportera km generellt. Du kan även välja att använda servicebil. Priser för de två sistnämda kan även anges.
Omkostnader kan rapporteras på olika lagerplatser och ofta återkommande artiklar kan väljas utifrån en lista eller genom egen text. Priser kan anges för artiklar om man önskar. Anges pris på en redan förinlagd artikel ur listan skrivs det gamla priset över med nytt pris.
För att anpassa dina rapporter kan du skicka din logotyp till oss genom mejl så ordnar vi resten. Du kan även bestämma vilken färg som skall visas efter inloggning. Grönt tema är standard som du kan se här ovan på sidan.
Har du någon som helst fråga bara mejla ovan så kollar vi på det så fort vi kan!
Uppdateringar
Här nedan visas en logg på uppdateringar. (Fler nyheter om uppdateringar finns på hemsidan).
2023-08-16 | Vid borttagning av materialkategorier så göms dessa nu utan att tas bort helt och hållet. Så man kan se rapporter mm utan att ta bort helt o hållet.
2022 | Flera ändringar under året.
2021-04-14 | Natt,helgtid på projektrapportering. Välj/visa fordon på fakturaunderlag. Firmabil ändrat namn till Sericebil (km endast).
2020-01-01 | 2021 tillagt på rapporter osv. Mindre fixar har gjorts på programmet löpande under 2020.
2019-12-17 | Vi har under året uppdaterat mycket och vissa saker finns på hemsidan. Senaste är lite fixar på Arbetsorderkonton.
2018-12-10 | Många uppdateringar sedan 2017! Inför 2019 kan du tipsa vad du vill ha bättre!
2017-09-10 | Ny hemsida släppt
Snabbguide:
Fyll i offertnummer eller lämna tomt. Välj kund och fyll i de uppgifter som behövs i offertdetaljer. Skicka på "Skapa offert, gå vidare".
Bläddra ned på sidan och se Offertinnehåll. Välj ur artiklar där dina egna artiklar finns samt 3 generella artiklar för offerter, Arbetskostnad, Material och Preliminär skattereduktion. Eller skriv in egen text i fritext. Fyll i antal, enhet, a-pris och rabatt om dessa skall visas. Vill du lägga till en blank ny rad lämna allt tomt. Spara sedan raden och den läggs till i offerten.
Ange alla priser exklusive moms. Ev skattereduktion räknas ut utifrån arbetskostnaden+moms senare.
Kolla offerten genom "Förhandsgranskning" och skriv ut/spara PDF genom "Skriv ut offert".
Undrar du något eller något saknas i offerten mejla oss!
OBS: Priser anges alltid utan moms. Moms läggs på ev ROT automatiskt. Se exempel på SKV. * Har du lagt in egna artiklar i omkostnaderrapporteringen kan du se dessa i denna listan, annars visas de förinlagda artiklarna. (Endast för konton med projektrapportering)
Skapa projekt från offert
Offerter
Öppna offerter: Offerter som du jobbar på och inte är klara för arkivering. Arkiverade offerter: Offerter som anses klara och är arkiverade för framtiden.
OBS: Timpriser räknas på hela arbetstiden, ingen speciell uträkning för OB finns idagsläget. Anger du timpris blir det förmodligen fel i rapporter och underlag.
(kan även användas som standard pris om ÄTA-jobb på fastprisprojekt uppstår).
(Visas på fakturaunderlag osv).
(Visas på fakturaunderlag osv, t.ex Rapportör skickar in 10 arbetade tider på projektet och priset är 500 kr blir priset på fakturaunderlag 5000 kr. OBS! Vanliga timpriser visas EJ när denna är på. Detta fält behövs inte fyllas i av de flesta företagen)
Förvalt påslag i % (från kund eller generellt):
Annars ange projekt specifikt påslag i %:
Budgeterade/uppskattade uppgifter
Uppgifterna här nedan är ej obligatoriska och används på Projektrapporten om inget annat anges. Alla uppgifter nedan är budgeterade/uppskattade siffror.
Ladda om Tips: Man kan inte ändra nedanstående poster. Vill du göra ändring? Ta bort filen först och ladda upp igen! Du kan också skriva in projektnamn i sökfältet nedan om du har många filer uppladdade och vill söka rätt på projekt snabbt.
Registrera fakturor/inbetalningar du fått på projekt här från t.ex en kund. Inkomna fakturaunderlag kan sedan jämföras med rapporterade kostnader på projektet.
Med projektkategorier kan du markera ett projekt med en viss kategori som du sedan kan ta ut en rapport på. Det betyder du kan markera flera projekt med samma kategori för att få en översikt på grundläggande rapporterad data.
Här lägger du till och ändrar rapportörer som skall kunna logga in och lämna in tidrapporter (användare av systemet).
Du kan även av-aktivera en rapportör som inte behöver rapportering ifall du vill lägga till en ny rapportör istället. Bra om du har olika rapportörer på olika perioder men inte vill köpa nya konton för alla.
OBS! Om du ändrar namn på ett konto slår det igenom på alla rapporterade tider/omkostnader. Ska du börja med en ny rapportör istället för en befintlig - ta bort den som ej behövs mer och lägg till ny. Annars visas nya namnet på gamla rapporter!
Välj Ja så läggs rapportören till på alla projekt du har upplagda. (Gäller endast när ny rapportör läggs upp)
Endast aktiverade räknas in i totala antal licenser.
Räknas på 8h arbetsdag. Visar notis samt skickar mejl om inte 8h rapporterats dagligen senaste fyra veckorna.
Skickas varje morgon om ingen tid rapporterats in arbetsdagen innan.
Om Ja kan rapportören se allas totala timmar på varje projekt under "Dina projekt".
Om vanlig rapportör även kan skapa projekt och kunder via sin sida. Bra om t.ex arbetsledare läggs upp men ej behöver se allt som admin kan se. Standard: Nej
Du har aktiverat omkostnaderrapportering, här kan du ange om enskilda rapportören skall kunna använda den funktionen. Standard: Ja.
Körjournal SKV
Dessa inställningar finns endast tillgängliga då du har aktiverat Körjournalen med Skatteverkets rekommendationer. Läs mer om denna funktion här.
Tips: Om det saknas något du precis lade till via en annan sida, ladda om hela sidan med t.ex F5 eller Uppdatera knappen i din webbläsare! När du väljer projekt i listan nedan visas innehåll för det till höger.
Tryck nedan för att koppla ihop ditt konto med Visma eEkonomi. I nästa steg flyttas du till Vismas egna sida där du loggar in och ger åtkomst till ditt konto. När allt är klart kommer du tillbaka till Jobbtimmar.
Skaffa API-nyckel i Fortnox: Logga in på Fortnox först. En API-nyckel får du genom att klicka på ditt företagsnamn i programmets högra hörn. Välj alternativet Administrera användare och klicka sedan på knappen “Lägg till Integration”. Sök efter den specifika integrationen som du ska kopplas samman med och klicka på spara så kommer API-nyckeln att visas. Om integrationen inte är publik skriver du, istället för integratörens namn, in det “Client-ID” som integratören har gett dig.
Vill du integrera arbetade tider, frånvaro och kostnader till Visma Lön skall du ange de TimeCodes som du har upplagda i ditt Visma Lön här nedan. Detta för att kunna länka ihop de olika rapporterade tiderna till rätt konto i löneprogrammet. Det är främst frånvarolistan som du skall vara noga med att få in på rätt TimeCodes. I Visma skapar du egna TimeCodes till berörda konton om det inte finns något som passar. För utlägg finns även OutlayCodes information nedan.
Jobbtimmar händelse
TimeCode i Visma Lön
Utläggskoder, OutlayCodes
För att lägga upp egna fält med egna utlägg och ange egna OutlayCodes kan du göra det via inställningarna (egna val, kryssrutor, text osv).
Egna resor (km) utlägg för milersättning har alltid OutlayCode 050.
Vad krävs mer?
Alla rapportörer som skall vara med i exporteringen till Visma skall ha personummer och anställningsnummer angivna på sina konton. Använd samma uppgifter som i Visma när du uppdaterar informationen.
Övrigt
För mer information om hur du ställer in Visma Lön klicka här.
Upptäcker du något fel i exportfilen eller undrar något återkom så tittar vi på det!
Ett tips kan vara att ställa in dig själv med rätt uppgifter och exportera en persons data innan du kör på med alla i företaget.
Loggar du in på flera olika konton? Koppla ihop dem och byt enkelt mellan konton via meny knappen uppe till höger.
Du skickar en förfrågan till e-postadressen du använder på det andra kontot och mottagaren (oftast du) får klicka på en länk för att godkänna din förfrågan. Du får sedan ett mejl med en authoriseringskod som du anger här nedan.
Om du skickar flera förfrågningar tas de föregående bort, dvs, har du kopplat ett konto och skickar ny förfrågan till samma e-post får processen göras om från början.
Skicka förfrågan
Måste vara administratör för ett annat konto.
Authorisering
Ange koden du får tillskickad dig när mottagaren accepterat din förfrågan.
Här nedan ställer du in vad du önskar samla in för data från de som rapporterar som du senare har som grund till löner.
Info: Vi jobbar på att koppla ihop löneuppgifter med Visma Lön. Håll utkik!
OBS: Med denna funktion/insamlad data kan du inte skapa fakturaunderlag/projektrapport!
Detta lägger till en knapp för rapportören som ej är kopplad till Projektrapportering eller Direkt på kundrapportering för att rapportera tider endast för lön.
Göm undan knappar och länkar som hör till Projektrapportering om rapportörer inte skall kunna rapportera på projekt också. För Direkt på kund rapportering ange Ja. Rekommenderat: Ja.
Möjligt välja vad som gjorts eller hänt på tiden som rapporteras. Tex ofta förekommande jobb, projektnr, o dyl.
Om aktiverat sparas första platsen man registrerar start och sluttid på. Ingen möjlighet att ändra samt GPS måste vara aktiverat i enheten som används.
Ange T.ex 0.75 för 45 min rast.
Om Ja, möjligt ange pris per mil.
I timmar.
Visa lista med frånvaroalternativ samt ruta med tid i timmar.
Om schema är aktiverat kommer man rapportera avvikelser från schemat. Rapportörer som skall få ha schema skall aktiveras för detta på deras inloggningskonto.
Om aktiverat kan admin registrera extra utbetalningar för rapportörer, t.ex bonusar och dylikt.
Lägg till kryssrutor med priser, t.ex Traktamenten.
Knapp för att avisera rapportörer via e-post när du hanterar ett projekt.
Dessa överskott visas på löneunderlagen.
På lönerapporten visas skatt från Skatteverkets skattetabell. Du kan ange timlön osv på varje rapportör.
På lönerapporten visas dessa förskottsbetalningar så du kan ha översikt av dessa.
Om Ja kan rapportörer se allas totala timmar på varje projekt under "Dina projekt". Detta aktiverar på alla rapportörer. Aktivera enskilda rapportörer via deras kontouppgifter.
Sätt till Nej om rapportör ej behöver se fälten som ej är obligatoriska. Admin kan alltid se dessa och korrigera dem.
Sätt till Ja om rapportörer får skapa arbetsorder direkt. Vid Nej får de endast spara befintliga arbetsorder som skapas av admin. Standard: Ja.
Sätt till Nej om rapportör ej skall kunna mata in vårt ordernummer. Admin kan alltid se detta.
Sätt till Nej om rapportörer inte skall kunna redigera priser du redan lagt in på förvalda artiklarlistan.
Man kan t.ex ta ett foto på en faktura man får vid köp i handeln för att hänvisa till rapporterad artikel.
Sätt till Ja om inloggad rapportör endast kan se/rapportera på de AO som tilldelats denne när AO skapas. (OBS: Admin kan se allt).
Sätt till Ja om inloggad rapportör endast kan se sina tilldelade arbetsorder men även andras artiklar som rapporteras på dessa arbetsorders.
Sätt till Ja om rapportören själv kan sätta arbetsorder helt slutförd och ev skicka not till admin med fakturaunderlag. Går ej använda tillsammans med "Personlig avslutning på arbetsorder.".
Sätt till Ja om rapportörer skall slutföra sin egna rapportering på arbetsordern. Ansvarig måste själv sätta AO som slutförd när arbetet är klart för att kunna skapa fakturaunderlag.
Sätt till Ja om rapportören som skapar arbetsorder även måste slutföra den helt och hållet - dvs är ansvarig för arbetsordern. Admin kan ange valfri rapportör som ansvarig / ändra vem som är ansvarig.
Sätt till Ja om rapportören kan ta bort AO (vilken som helst) som ej är slutförda. T.ex om dubletter ofta läggs in och behövs tas bort.
Utskrifter & underlag
Välj Ja om du fakturerar utan moms, t.ex om du har omvänd moms inom byggbranschen så göms momsvärdet på utskrifter.
Välj Ja om du vill kunna skapa delfakturaunderlag från pågående arbetsorder men som ej slutförts ännu.
T.ex om flera arbetsorder på samma kund skall samlas på ett fakturaunderlag istället för flera enskilda.
Få ett mejl med länk till underlaget direkt när någon slutför en arbetsorder.
Om du har aktiverat e-postavisering aktivera så behöver du inte skapa fakturaunderlag manuellt. OBS: Inaktiveras om Fortnoxintegration är aktiverad.
Om du har aktiverat e-postavisering ovan och sköter fakturering externt kan du gömma bort fakturaunderlagdelarna på adminsidan. OBS: Inaktiveras om Fortnoxintegration är aktiverad.
Ett fält på varje rapporterad artikel visas där fritext kan anges och visas under rapporterad artikelinfo på utskriften. Bra om man vill beskriva rapporterad artikel mer i detalj.
Artiklar & kategorier
Skapar du underkategorier i en kategori skall du aktivera denna inställning annars visas inte artiklarna korrekt för rapportören. Har du endast Kategorier och artiklar direkt i den behöver du inte aktivera detta.
Om flera rapportörer skickar in samma artiklar kan dessa grupperas på en rad på fakturaunderlaget.
Generellt
Om Ja visas utökade alternativ för ROT/RUT (husarbeten), tex typ av husarbete osv. (Denna funktion är under uppbyggnad, har du förslag mejla oss!)
Skicka uppgifter till alla som jobbar på ett projekt. När uppgiften är klar kan rapportör markera som klart.
Skriv in uppgifter / rita illustration till ett projekt som kan signeras av kunden.
Rapportören kan bifoga bilder till projektet, tex från mobilkamera på utlägg osv.
Sätt Ja om du vill kunna låsa projekt direkt efter det skickats till fakturaunderlaghistoriken.
(Om Ja ovan). Om Nej visas allt som rapporterats.
Du kan lägga in egna projektkategorier och få ut grundläggande rapport på dess rapporterade data.
Sätt detta till Ja om du vill kunna rapportera frånvaro på ett projekt. Standard: Nej.
Sätt detta till Ja om rapportör kan markera projekt som klart att faktureras via rapportera tidformuläret. Om du vill kunna skriva ut fakturaunderlag även om ej klart aktivera det nedan! Standard: Nej.
När ett fakturaunderlag i PDF-format skapas skickas det automatiskt till kontaktpersonen på ert konto (du troligen).
Ange punkter på Administrerasidan under Riskbedöming efter att du valt Ja och sparat.
Sätt detta till Ja om du vill aktivera funktioner som är relaterade till att skapa arbetsorder av projekten. Standard är bl.a. att bara fakturaunderlag markerade som klara går skriva ut samt att projekt benämns som arbetsorder mm. Standard: Nej.
Tips: Om du vill att rapportör skall kunna skapa projekt själv gå till inställningar för Rapportören och aktivera på dem som skall kunna göra det.
(kräver 46elks.se avtal, ca 35 öre per sms, faktureras av 46elks).
Rapportören kan ange en kort text om vad som gjorts på tiden som rapporteras.
Om Ja ovan, måste rapportören ange en notering på tiden som rapporteras?
Om Nej göms noteringar på fakturaunderlag som rapportörer skrivit in vid rapportering. Bra om stavfel osv som kunden inte bör se.
Om rapportören kan välja moment från en lista. Kan vara bra om du vill hålla koll på olika kategorier av arbetet (dessa kan anges med olika timpriser).
Om Ja ovan: måste rapportören välja kategori?
Tider
Sätt Ja för att kunna rapportera frånvaro. Standard: Ja.
Sätt till Ja om du vill visa t.ex 1.25, 1.75 osv för att kunna rapportera 15 min. Standard; Nej: 1.0, 1.5 osv.
Rapportören får möjlighet att kryssa i om det som rapporteras är ÄTA som inte ingår i fastpris. Tillsammans med ett timpris på projektet kan du få ut fakturaunderlag bara på ÄTA.
Rapportören anger total ordinarie tid på datumet som rapporteras, om ÄTA kryssas i kan även ÄTA tiden väljas. 2 rapporter skapas således från 1 rapportering. OBS: Bara projekt, datum, tid och ÄTA notering kan sparas. Om fler val måste ÄTA tiden rapporteras separat.
Här anger rapportören övertid varav ordinarie arbetstid. T.ex 9h arbetstid varav 1h övertid. Övertidstilläg i priser hanteras ej av programmet, du får en siffra på övertidstimma och får räkna ut rätt tillägg utifrån era regler.
Här anger rapportören natt/helgtid varav ordinarie arbetstid. Hela arbetstiden rapporteras som ordinarie tid och sedan ges möjlighet välja natt och helg tid i varsin lista. Visas på fakturaunderlag och rapporter i egna kolumner (varav ord arbetstid).
Lägg till t.ex övertider med möjlighet till koppling till lönearter i löneprogram. Egna fritextfält speciellt riktat mot tider. Denna funktion i beta just nu.
Sätt till Ja om admin kan lägga till text om orsak till ändring av tid samt logga varje ändring som görs via adminsidan. Rapportören ser meddelanden om ändringar via sin inloggningssida. Standard: Nej.
Ange t.ex 5 för att tillåta senaste 5 dagarna för rapportering. Ange 0 för att tillåta alla dagar.
Spara tiden över 8h till tidbank som går ta ut genom rapportera Tidbank i frånvaro. Går ej tillsammans med start-stop tider nedan.
Rapportören kan kryssa i en ruta om arbetet sker på helgdag, röd dag osv.
Detta inaktiverar vanliga timmar listan, tid tas från start/sluttid på tiden som rapporteras i 15 min intervaller. Detta ger möjlighet till koll på Obekväma tider nedan.
Om Ja måste man ange start/slut tillsammans. Vid Nej kan man börja rapportera vid arbetsstart och spara rapporten med sluttid senare. Rast går ej läggas in förrän sluttid är sparad.
Om Start/stopp inte är obligatoriskt tillsammans kan man checka in och ut utan att behöva ange datum och tid. Går dock redigera tiden i efterhand vid behov.
Rapportören anger tider för rast och detta påverkar ev OB. 15 minuters intervall.
Rapportören kan ange rast 2 och 3.
Ange start och slut för OB tider. Helg & röd dag är alltid OB.
T.ex 18:00 om allt efter 18:00 till tiden nedan är OB.
T.ex 06:00 om allt efter tiden ovan till 06:00 är OB.
(Fungerar endast när "Använd start/sluttid" är Ja ovan)
Övrigt
Ett fält med GPS platsen visas på rapporteringsformuläret och sparas. OBS: Rapportören måste godkänna att dela med sig sin plats för att detta skall fungera - dvs, du måste säga till dem att säga Ja när frågan kommer om dela plats med Jobbtimmar. (Ej för start/stopptider).
GPS-platsen loggas vid registrering av start och stopptid separat. Dvs möjligt att se vart tiden började och slutade registreras.
Om du vill kunna ta tider på fakturaunderlaget från olika tidsintervall. T.ex bara en viss månads tider eller delfakturering.
Om du vill skriva fakturaunderlag på allt rapporterat som berör en kund istället för skriva ut projekt var för sig.
Du kan lägga upp val som rapportören kan kryssa i, t.ex traktamenten med priser.
Du kan lägga upp t.ex kostnader och ersättningar i form av textfält med inmatningsruta.
Här ställer du in vad som behövs vara med i rapporteringen vad gäller resor.
Körjournal SKV är en enskild funktion som inte berör tidrapporteringen, den är till för att föra en körjournal på en viss bil. För att hålla koll på km i arbetet som skall faktureras bör du aktivera "Firmabil med endast km" eller "Servicebil" nedan.
Med "Direkt på kundrapportering / arbetsorder" som du använder kan man använda Körjournalen med Skatteverkets rekommendationer för att hålla kolla på resor i jobbet. Dessa registrerade resor påverkar inte insamlade jobb och fakturaunderlag/arbetsrapporter. Du får fortfarande rapportera jobb du skall fakturera genom den vanliga rapporteringen.
Resor & kostnader i tidrapportering
Körjournal i tidrapporteringen
Dessa kan ej väljas tillsammans med SKV körjournal.
Körjournal SKV
OBS: Glöm inte aktivera rapportörerna som skall kunna använda körjournalen!
Skriv in pris som ersätter ev angedda priser från listvalet eller för fritext.
Lägg t.ex upp ofta återkommande artiklar och välj dem istället för att skriva in manuellt. Hantera dessa här.
Om artiklar från kategori är aktiverat ovan kan rapportör välja alla artiklar via en snabblista där antal endast går rapportera. Inga fritexter eller priser går anges av rapportör. Bra om man har några artiklar som ofta används.
Aktivera och ange % nedan. Denna måste vara till Ja för att påslag skall kunna användas.
Dessa kan jämföras med kostnader och få en överblick på hur ekonomin ligger till.
Om du har lager på olika ställen med samma priser och artiklar kan du markera vilket du hämtar från.
Har det blivit fel på fakturan i Fortnox kan du alltid markera den som makulerad och sätta den som ej slutförd och göra tillägg i arbetsorder. Sedan skapar du en ny faktura som får nytt fakturanummer. Vill du ta bort den helt och hållet går det också.
Översikt av arbetsorder
Du har inte slutrapporterat din del av arbetsordern!
Klicka på "Ja, slutrapportera min del i AO" när du är klar med allt ditt arbete på arbetsordern.
Du har ansvar att Slutrapportera hela arbetsordern!
När allt arbete är klart på arbetsordern har du ansvaret att slutföra den helt och hållet.
Rapportering slutförd av:
Du har slutrapporterat hela arbetsordern! Tack för din arbetsinsats!
Du har slutrapporterat din del av arbetsordern! Tack för din arbetsinsats!
Har du behov att märka upp en kund med ett visst attribut kan du lägga in dessa attribut här så kan du snabbt välja bland via en lista när du hanterar kunder.
Här nedan kan du lägga upp förinlagda artiklar som man kan välja på från en lista när man rapporterar artiklar på en arbetsorder.
Du har aktiverat koppling till Fortnox Integration! Alla rapporterade händelser kommer skapa egna rader på fakturan i Fortnox, dessa skapas utan koppling till artikelnr i Fortnox.
Lägg till / ändra
Går skapa rapport som jämför mot uppskattad total arbetstid.
Lönegrundande?
Om du anger en arbetstid kan du även aktivera den som lönegrundande. Då kan du skapa löneunderlag och exportera till Visma Lön och Fortnox Lön. Finns ingen timlön visas endast timmarna på utskrift. Aktivera ej på annat än arbetstider.
Lön per timme anges på varje rapportörs konto.
Kontakta oss för mer info om denna funktion!
Husarbete?
Lägger du upp en artikel som skall användas vid rapportering av arbetstid på husarbete måste du aktivera artikeln nedan:
OBS: Utgår från att tid i timmar rapporteras på artikeln. Vilken typ av husarbete det gäller bestäms på arbetsordern.
Om du väljer att kunden skall kunna logga in och se en översikt av projektets gång läs detta:
Kunden loggar in med sin e-postadress och projektnummer och kan se en enkel översikt av projektets rapporterade tider. Detta visas dag-för-dag så kunden kan få en uppfattning om vad som gjorts genom att läsa noteringarna som rapportörerna skriver in.
För att se ett exempel kan du själv logga in med kundens e-postadress och projektnummer.
OBS: Denna funktion måste aktiveras på varje kund du önskar skall kunna använda inloggningen!
Denna webbadress används när kunden vill logga in: